Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Kan de fiets de auto vervangen als statussymbool?

Range Rover en Audi Q5 bezitters proberen het nog door hun bolide in te ruilen voor een Tesla, maar ook daar kun je je volgend jaar al niet meer mee onderscheiden, aldus Roel Lenoir. Je fiets is een deel van je identiteit. Met de fiets laat je iets van jezelf zien. Het assortiment aan mooie fietsen lijkt harder te groeien dan dat van auto’s. Variërend van fixies (doortrapper), bamboefietsen waarvan het frame wordt gebouwd in Ghana en de assemblage in Amsterdam, houten fietsen van Frans eiken, ontworpen en gefabriceerd in Alkmaar. Of gerecyclede fietsen van 10 tot 30 jaar oude stalen frames.

Symbool van duurzaamheid

Schiphol gebruikt (de houten bough-bike) fiets als deelfiets in haar duurzaamheidsplannen. Schiphol laat zien dat de fiets niet alleen symbool is van duurzaamheid, maar ook een instrument. Datzelfde doet DHL door elektrische bakfietsen in te zetten in plaats van bestelbusjes en zo pakketjes op duurzame en efficiënte wijze in binnensteden te bezorgen.

Sleutel naar duurzame en leefbare steden

De trek naar de stad is een wereldwijde trend die grote gevolgen heeft voor onze manier van reizen. Het begint langzaam tot ons door te dringen dat je snelwegen nog wel kunt verbreden, maar dat als al die auto’s ook de stad in moeten, de ruimte te krap is. En als we allemaal in steden gaan wonen en werken, is de auto dan nog wel het handigste vervoermiddel? Steden over de hele wereld hebben dit inmiddels wel door. Zij experimenteren met leenfietsen, leggen fietspaden aan en kijken naar Nederland én Denemarken als voorbeeldlanden.

De e-bike: van seniorenfiets naar snelle fiets voor langere afstanden

Over de e-bike is al veel gezegd: dat hij een belangrijke rol gaat vervullen in het woon-werkverkeer, dat het de ‘catchment area’ van de fiets zal vergroten, maar toch ook dat het nog steeds een seniorenfiets is. Dat verandert langzaam. Er zijn en er worden nieuwe e-bikes ontwikkeld met hippere uitstraling, technische gadgets en status, gericht op zakelijk en woon-werkverkeer. Sommige gaan al 45 kilometer per uur. Allemaal richten ze zich expliciet op het fietsen naar het werk. En nu je de e-bike bij sommige leasemaatschappijen ook al kunt leasen, is de stap van leaseauto naar leasefiets nog logischer geworden.

De business case?

Investeringen in de fiets (stallingen, fietspaden, fietsen) kosten weinig en leveren veel op. Ze stimuleren duurzaam vervoer, de luchtkwaliteit wordt beter en medewerkers die fietsen zijn gezonder.

Bron: 3PM.nu