Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

NS Businesscard

De gemeente Maassluis heeft in 2003 een proef gedaan met de NS-businesscard om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.

Hoe werkt de NS-businesscard?

Voor bedrijven heeft de NS (Nederlandse Spoorwegen) een kaart ontwikkeld waarmee 20% korting wordt gegeven op treinreizen na 9.00 uur 's ochtends. Er moesten minimaal 10 kaarten worden aangeschaft (tegenwoording minimaal 5). Medewerkers die een dienstreis maken kunnen een kaart ophalen op een centraal punt in het Stadhuis. Vervolgens kunnen zij telefonisch of via internet een reis reserveren. Hierbij kan ook direct een treintaxi worden gereserveerd voor het vervolg van de reis. Er hoeft dus geen kaartje meer gekocht te worden.

Eens per maand ontvangt de gemeente een rekening over alle geboekte reizen. De medewerker hoeft dus niets meer voor te schieten en zij hoeven niet achteraf de kosten te declareren. Dit bespaart tijd, zowel voor de medewerker als voor het afhandelen van declaraties. Het gebruik van de trein wordt op deze wijze eenvoudiger en dus aantrekkelijker.

Besparingen

De kosten bedragen € 2,50 per kaart per maand (tijdens de proef in 2003), dit is bij een (minimale) afname van 10 kaarten dus € 300 per jaar. De besparing is maximaal 20 % op kosten voor treinkaartjes, verder zijn er besparingen door tijdwinst bij het afhandelen declaraties. Uit de proef bleek echter dat de besparing niet opwoog tegen de kosten: Het aantal treinreizen bleek te beperkt en veel treinreizen worden reeds voor 09.00 uur gemaakt, waardoor de kaart vaak geen korting opleverde. Uit een enquête onder gebruikers bleek dat medewerkers wel erg enthousiast waren over de kaart. Maassluis heeft de kaart niet definitief aangeschaft na de proefperiode.

Meer informatie over de NS-businesscard en andere zakelijke abonnementen die de NS aanbiedt, vindt u op www.ns.nl.