Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) stopt met elektrisch rijden

De Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) gaat op aardgas rijden. De overheidsdienst reed deels met elektrische wagens, maar stopt hiermee wegens hoge onderhoudskosten en (vooral) vanwege de beperkte actieradius.

Koeriersdienst

De IPKD handelt post- en koeriersdiensten af voor departementen en agentschappen. De dienst bezorgt in binnen en buitenland interdepartementale poststukken en neemt ook bijzondere koeriersdiensten waar. Zij rijdt alleen voor overheidsdiensten.

Beperkte inzetbaarheid

De dienst was (voor zover bekend) in 2003 de eerste overheidsdienst die met elektrische wagens ging rijden. Mede wegens een te beperkte inzetbaarheid worden de wagens nu afschaft. ‘Voor normaal gebruik van a naar b zijn de wagens heel geschikt, maar voor een koeriersdienst is de actieradius toch te gering. In de praktijk staan de wagens ’s middags aan het stopcontact. Ze kunnen dus maar de helft van de dag worden gebruikt. Dat betekent dat de dienst daarna gewone diesels in moeten zetten, met alle milieugevolgen van dien’.

Ouderdom accu’s

In het begin kon er 150 kilometer met de elektrische auto’s worden gereden. Door ouderdom van de accu’s is het bereik nu echter flink afgenomen, zo vertelt de woordvoerder. Vervangen van de accu’s is te duur. ‘Duurzaamheid mag best iets kosten, maar het moet wel betaalbaar blijven’.

Milieuvriendelijk

Om toch zo milieuvriendelijk mogelijk te blijven rijden kiest de IPKD nu voor aardgas. Deze maand zijn de eerste twee wagens op deze brandstof in gebruik genomen. Het tanken is geen probleem: Er komen steeds meer vulpunten. We houden wel een paar diesels voor als we naar het buitenland gaan’, aldus de woordvoerder.

Bron: Binnenlands Bestuur