Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Hybride bussen in de stadsregio Rotterdam

De schoonste stadsbussen van Nederland rijden vanaf begin 2010 in Rotterdam. Dankzij een akkoord tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Stadsregio Rotterdam start vanaf dat moment een tweejarige pilot met twee elektrische stadsbussen. Deze ‘Nieuwe Energiezuinige en Milieuvriendelijke Stadsbussen’, kortweg NEMS, zijn minstens de helft zuiniger en stoten tot vijftig procent minder CO2 uit dan conventionele dieselbussen.

De NEMS, die gaan rijden voor stadsvervoerder RET, zijn de eerste volledig elektrisch aangedreven bussen ter wereld. Anders dan de gangbare hybride bussen kunnen NEMS bepaalde trajecten 100% elektrisch en zonder CO2-uitstoot afleggen. Dat maakt deze nieuwe stadsbus 30% schoner dan zijn hybride concurrent.

Baanbrekende vinding

De belangrijkste innovatie zit in de wielen. De plaatsing van elektromotoren in de wielnaaf zorgt voor een uiterst efficiënte energieoverdracht. Deze baanbrekende vinding van het Nederlandse bedrijf e-Traction is nog niet eerder toegepast in het busvervoer. Daarnaast kan de buschauffeur zelf bepalen wanneer hij de kleine dieselgenerator inschakelt om de accu’s voldoende op peil te houden. Tenslotte slaan de duurzame stadsbussen de energie die verloren gaat bij het remmen op in de accu’s om in te zetten bij het accelereren.

Comfortabeler

De nieuwe duurzame bussen brengen meer voordelen met zich mee dan een gehalveerd energieverbruik en aanzienlijke CO2-reductie. NEMS zorgen voor minstens vijftig procent reductie van de uitstoot van fijnstof en andere schadelijke stoffen. Daarnaast zijn ze negentig procent stiller dan conventionele stadsbussen. Tenslotte rijden de bussen comfortabeler, omdat er niet hoeft te worden geschakeld.

Metingen

Als de ‘Nieuwe Energiezuinige en Milieuvriendelijke Stadsbussen’ rijden, zullen studenten van de Hogeschool Rotterdam dagelijks metingen uitvoeren. Daarnaast zal een onderzoeksinstituut de ritten van de NEMS analyseren in opdracht van het ministerie. Met het project is een bedrag van drie miljoen euro gemoeid, gefinancierd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Stadsregio Rotterdam en het Rotterdam Climate Initiative.