Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Grote gemeenten rijden nog op fossiele brandstof, behalve Renkum

Maart 2018

NRC deed onderzoek naar de openbare brandstofaanbestedingen van zestig grote gemeenten en gemeenteconsortia sinds 2016. 58 van de 60 onderzochte gemeenten kiezen voor fossiele brandstof. Deze gemeenten laten hun grasmaaiers, veegwagens en vuilniswagens op diesel of gas rijden. 14 gemeenten kiezen voor diesel, 27 voor het van aardgas gemaakte GTL en 17 nemen een combinatie af van diesel en GTL.

De gemeente Renkum en Utrecht kiezen voor biobrandstof. Renkum rijdt nu al op biobrandstof. De aanvraag van de gemeente Utrecht loopt nog, deze gemeente gaat op zijn vroegst vanaf de zomer op biobrandstof rijden. De gemeente Groningen rijdt nu nog op GTL maar heeft plannen om volledig op waterstof of elektriciteit te rijden.

Weerstand tegen biobrandstof

Biobrandstof is één van de fossielvrije alternatieven voor diesel en GTL. Vincent van Maurik, salesmanager bij Future Fuels, geeft aan dat er bij gemeenten weerstand is om biodiesel te gebruiken. Veel gemeenten hebben vijf jaar of langer geleden biodiesel getest en ondervonden problemen met de motoren, de geur van frituur en hoge kosten. “Inmiddels voldoen de grondstoffen aan strenge Europese certificaten.” Jeroen van Heiningen, van GoodFuels, beaamt dit: „De experimentele fase van deze brandstof is allang voorbij, maar gemeenten hebben er nog onvoldoende kennis van.”

Gemeenten zeggen eerst de biobrandstoffen te willen testen. Ook vinden ze de prijs te hoog – biobrandstof kan 10 tot 20 procent duurder zijn - al blijkt uit metingen van de gemeente Renkum dat ze per voertuig 8 tot 14 procent brandstof besparen.

Renkum rijdt op briobrandstof

De Gelderse gemeente stapte vorige zomer over van diesel op hydrotreated vegetable oil (HVO). Sinds een half jaar rijdt de gemeente met alle 35 voertuigen op biobrandstof gemaakt van afval uit de levensmiddelenindustrie. De enige aanpassing die de gemeente hoefde te doen, is een groene tank van 2.000 liter op het kleine gemeenteterrein van de buitendienst plaatsen. “We hebben van tevoren niks getest”, zegt Jan Quint, leidinggevende bij het gemeenteonderhoud. „De motoren van de auto’s zijn niet aangepast, de garanties van autoleveranciers blijven hetzelfde en we hoeven de brandstof ook niet bij te mengen met diesel.” De kleine gemeente koopt slechts 30.000 liter brandstof per jaar in. „We hebben een auto verkocht, waardoor we genoeg budget hadden voor een duurdere brandstof”, zegt Quint.

Na eigen metingen van het verbruik van de nieuwe biobrandstof is hij positief gestemd. „Er zijn zoveel vooroordelen over biobrandstoffen, maar niemand probeert het. Het mooiste is dat we veel zuiniger rijden. Het is ongeveer 10 procent duurder dan diesel, maar we besparen 8 tot 14 procent brandstof per voertuig. Waarschijnlijk zijn we met een duurdere brandstof uiteindelijk goedkoper uit.” Van frituurlucht is volgens Quint geen sprake: „Gelukkig maar, anders had ik de hele dag zin gehad in patat.”

Groningen gaat voor waterstof en elektrisch

De gemeente Groningen rijdt nu op GTL. Gerrit Griffioen, hoofd materiaal bij de gemeente Groningen, vertelt over ambitieuze plannen. Een vuurrood voertuig met vier grijze tanks er bovenop staat in de garage van de gemeentelijke reinigingsdienst geëtaleerd. „Deze oude veegwagen, volledig omgebouwd voor waterstof, rijdt al door de stad”, zegt Griffioen trots. „Aan het einde van het jaar hebben we tien verschillende voertuigen op waterstof klaar.” In 2025 moeten alle gemeenteauto’s in het centrum van de stad uitstootvrij zijn. „Uiteindelijk willen we volledig op waterstof of elektriciteit rijden.”

Meer weten over duurzame alternatieven voor diesel? Lees het artikel over de keuze van duurzame brandstoffen voor zwaardere voertuigen.

Bronnen: Gemeente rijdt nog altijd diesel, NRC, 6 maart 2018 en DuurzaamMKB.nl