Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Rotterdam test elektrisch rijden

Uit recent onderzoek blijkt dat de gemeente Rotterdam 60 procent van haar wagenpark kan vervangen door elektrische voertuigen. Tijdens het onderzoek werden 75 elektrische en plug-in hybride voertuigen gemonitord op onder meer kosten, gebruik en duurzaamheid.

Besparing op CO2

Elektrisch vervoer zorgt voor 67 % minder CO2-uitstoot dan vervoer op fossiele brandstoffen en 10 tot 20 procent minder uitstoot van fijnstof. Elektrische voertuigen stoten direct en indirect geen NOx uit.

Het onderzoek

Tijdens het onderzoek reden de elektrische voertuigen in totaal 711.494 kilometer. Zij maakten gebruik van 129 laadpunten in de stad. De gemeente Rotterdam voerde de test uit samen met netwerkbeheerder Stedin en energiebedrijf Eneco. De test liep van 1 april 2012 tot 1 april 2013. Onafhankelijke onderzoekers hebben in de afgelopen maanden de 270 miljoen metingen uit de test geanalyseerd.

Conclusies

Uit het onderzoek bleek dat elektrisch rijden in steden prima toepasbaar is. Ook bleek het Nederlandse stroomnet de stijging van ladende elektrische voertuigen prima aan te kunnen. Om de groei van elektrisch vervoer ook in de komende jaren in goede banen te leiden, is slim gebruik van het netwerk aan te raden, meldt het rapport. Behalve de succesverhalen zijn er ook aandachtspunten. Zo bleken chauffeurs met plug-in hybride auto’s vaker aan de (brandstof)pomp te staan dan gewenst, terwijl er oplaadpunten beschikbaar waren. In het rapport staan aanbevelingen hoe percentage elektrisch rijden voor deze plug-in hybride auto’s te vergroten.

Bron en meer informatie

Lees verder via AgentschapNL of download het rapport ‘Elektrisch vervoer: een haalbare toekomst’.