Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

e-Busz in Rotterdam

De RET rijdt sinds juni 2010 met de e-Busz door Rotterdam. Anders dan standaard hybride bussen beschikt de e-Busz over een directe aandrijving, die zorgt voor een puur elektrische overbrenging van energie op de achterwielen. De RET gaat de e-Busz de komende twee jaar uitvoerig testen op lijn 44 (Zuidplein-Rotterdam Station).

Zuinig en stil

De efficiëntiegraad van de wielnaafmotor ligt op 95 procent, beduidend hoger dan de 44 procent bij bussen met een conventionele aandrijving. Hierdoor wordt het afgegeven vermogen van de batterijen bijna volledig benut. De bus is ook stiller en rustiger, 62 dB(A), tegen 78 dB(A) bij een conventionele stadsbus.

Emissieloos rijden

De e-Busz gebruikt GPS-technologie die het mogelijk maakt specifieke gebieden aan te wijzen waar emissieloos gereden kan worden. In het GPS-systeem zit de plattegrond van Rotterdam opgeslagen. Door de coördinaten in te voeren van de gebieden waar emissieloos moet worden gereden, kan de e-Busz nauwkeurig geprogrammeerd worden. Telkens als de e-Busz een geselecteerd gebied binnenrijdt gaat de generator - die als back up in de bus aanwezig is - uit. De bus rijdt op dat moment gegarandeerd emissievrij. Buiten de geïdentificeerde gebieden kan de generator uitgeschakeld blijven zolang de batterijen voldoende capaciteit hebben.

Opladen

De e-Busz laadt zich 's nachts op aan het gewone elektriciteitsnet. In 4 tot 5 uur zijn de batterijen weer vol en uitgebalanceerd. Bij het afremmen van de e-Busz stroomt energie terug naar de batterijen die worden bijgeladen. Alleen bij plots en fors afremmen maakt de elektrische bus gebruik van de remschijven.

Proef

Tijdens de proef draaien twee elektrische bussen mee in de reguliere RET dienstregeling en zal blijken hoe ze in de dagelijkse praktijk functioneren. De ritten zullen uitgebreid geanalyseerd worden, onder andere door studenten van de Hogeschool Rotterdam.

Bron: e-Busz