Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Haagse straatpaaltjes zijn voorzien van laadpunten voor elektrische auto’s

Juli 2018

Wethouder Liesbeth van Tongeren van de gemeente Den Haag heeft in de wijk Bezuidenhout de eerste Haagse ‘laadstraat’ in gebruik genomen. In de straat staan ‘Hagenaartjes’ die zijn omgetoverd tot laadpunten voor elektrische auto’s. Hierdoor zijn er in een klap in de Jacob Mosselstraat veel laadpunten beschikbaar, zonder dat er parkeerplekken verloren gaan. De laadstraat is een proef die tot eind dit jaar duurt.

Parkeerplekken

Een parkeerplek naast een oplaadpunt is vaak alleen beschikbaar voor een elektrische auto, terwijl er in veel steden juist een parkeerprobleem is. Een duurzaamheidsbewuste buurtbewoner bedacht daarom het plan om de Hagenaartjes – stalen paaltjes die voorkomen dat auto’s tegen de bomen in de straat rijden – uit te rusten met een stekker voor een elektrische auto. Hierdoor stijgt het aantal laadpunten van vier traditionele laadpunten naar 10 laadpunten die vanaf 20 parkeerplekken zijn te gebruiken. Voor de berijder van de elektrische auto is nu bijna altijd een laadpunt beschikbaar en is het reserveren van parkeerplekken niet meer nodig.

Proefperiode

In de proefperiode onderzoekt de gemeente hoeveel gebruik er wordt gemaakt van deze laadpunten, hoe de paaltjes in de praktijk werken, of elektrische rijders voldoende vrije laadplekken kunnen vinden en wat buurtbewoners en gebruikers van de nieuwe manier van laden en parkeren vinden. Als de resultaten goed zijn, is het de bedoeling dat er op meer plaatsen in de stad Hagenaartjes met laadpunten komen. De Hagenaartjes zijn het tweede object waarin functies worden gecombineerd. Eerder plaatste de gemeente al laadpalen die ook een straatlantaarn zijn.

Smart Charging

Het opladen van een elektrische auto met een Hagenaartje gaat volgens een ‘Smart Charging’-principe. De paaltjes zijn geen individuele laadpunten, maar verbonden via een centrale systeemkast in de straat. De systeemkast is aangesloten op het elektriciteitsnet van Stedin en verdeelt de stroom over de elektrische auto’s. Als er maar 1 auto in de straat staat wordt deze sneller opgeladen, dan wanneer 3 of 4 auto’s staan te laden.

Bronnen: Stedin en Groene Courant