Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Noord-Hollandse basisscholen plaatsen 3.000 vierkante meter zonnepanelen

15 juni 2012 opende Gedeputeerde Bond samen met twee leerlingen van basisschool Het Baken in Wieringerwerf symbolisch 3000 vierkante meter zonnepanelen op 104 Noord-Hollandse basisscholen.

Energie voor 100 huishoudens

In totaal gaan deze scholen jaarlijks ruim 330.000 kWh oftewel een jaar lang energie voor 100 huishoudens opwekken met de zonnepanelen op hun daken. Voor de aanschaf en installatie is in 2011 € 1.000.000 beschikbaar gesteld via provinciale subsidie. Gedeputeerde Bond: “Via het Servicepunt Duurzame Energie stimuleert de Provincie het gebruik van duurzame energiebronnen in bestaande en nieuwe gebouwen, waarbij overheidsgebouwen een belangrijke voorbeeldfunctie hebben.” Eind mei zijn de laatste systemen geïnstalleerd en is het opwekken van lokale duurzame energie gestart.

Kinderen als ambassadeurs

De zonnepanelen bieden voor scholen een mooie kans om dichtbij te leren over duurzame energie. Arjan Meekhof van stichting Kopwerk in Den Helder vertelt: “Wij vinden het belangrijk om hiermee een moment te creëren dat de kinderen nog lang bij blijft. Zo worden de kinderen ambassadeurs voor zonne-energie. De inwoners in onze gemeenten kunnen straks bij de kinderen alle informatie krijgen over zonnepanelen.” Gedeputeerde Bond onderstreepte dit: “Onze generatie heeft het misschien niet zo goed gedaan. Maar daar komt nu verandering in. We hopen dat duurzame energie voor jullie gewoon vanzelfsprekend is.”

Betrokkenheid vasthouden

In de hal van de school hangt een scherm met informatie over de opbrengst van de panelen op het dak. Daarop zien leerlingen, leerkrachten, ouders en andere bezoekers van het schoolgebouw iedere dag het zonne-nieuws, vertaald in kilowattuur, euro’s en een veranderende zonnebloem voor de allerkleinsten. Ook is er een prijsvraag en een vergelijking van energieopwekking met andere scholen. Arjan Meekhof: “Er wordt wel gezegd dat Texel, Den Helder en Den Oever de meeste zonne-uren krijgen, maar is dat ook zo? Onze leerlingen weten straks het antwoord op die vraag. Want ze houden keurig netjes bij hoeveel de zon schijnt en hoeveel energie daarmee wordt opgewekt.” Maar om betrokkenheid vast te houden is meer nodig dan een scherm, onderkent ook Hanna Tijbosch van het Servicepunt Duurzame Energie: “Terugkerende aandacht voor duurzame energie in de lessen en actieve monitoring dragen daaraan bij. Het is belangrijk dat kinderen iets niet alleen horen, maar ook zien en vooral dat ze er zelf actief mee aan de slag gaan.”

Bron: Duurzame scholen Noord-Holland