Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Elektrische auto’s in Den Haag aan de lantaarnpaal

januari 2018

De gemeente Den Haag en Eneco starten met het installeren van slimme lantaarnpalen op Scheveningen. Elektrische auto’s kunnen straks worden opgeladen aan lantaarnpalen op straat, daarnaast worden er nog meer technologische snufjes ingebouwd.

Zo worden de masten oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook worden sensoren en objecten, zoals camera’s toegevoegd. Zo kunnen de lichtmasten op afstand worden bediend worden waardoor de verlichting kan worden aangepast.

De eerste palen komen bij het Zwarte Pad te staan. ‘Het Zwarte Pad op Scheveningen is een plek die door veel burgers vooral ’s avonds als onveilig wordt beschouwd’, zegt wethouder Boudewijn Revis van Buitenruimte tegen Den Haag FM. ‘Door deze slimme technologie kan de lichtsterkte en ook de kleur worden aangepast waardoor het gevoel van onveiligheid sterk verminderd wordt.

De masten kunnen ook de luchtkwaliteit meten en er wordt een wifinetwerk aan gekoppeld. Geluidsoverlast en verkeersdrukte kunnen er mee opgemerkt worden. Daarnaast bieden de slimme lichtmasten mogelijkheden voor het signaleren van vrije parkeerplaatsen. Door gebruik te maken van data en meer te meten in openbare ruimtes kan efficiënter om worden gegaan met tijd, geld, ruimte en energie, zo is het idee.

Het is een experiment waar we in december mee zijn begonnen. 8 lantaarnpalen geven niet alleen licht, maar zijn dan ook oplaadpunt voor elektrische auto’s, aldus burgemeester Pauline Krikke. ‘Als het lukt, als het technisch goed werkt en als de mensen ze gaan gebruiken, dan willen we het uitbreiden naar veel meer plekken in de stad.’

Het initiatief past volgens de burgemeester in het beleid van de stad om schone stroom te promoten. Dat is nodig, zegt ze, omdat Den Haag in een van de meest dichtbevolkte regio’s in Europa ligt. ‘Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, dan móeten we elektrisch gaan rijden. Maar dan moeten er ook wel voldoende oplaadpunten zijn voor die auto’s. Vandaar die lantaarnpalen.’

Bron: VV+ januari 2018, het vakblad voor installatiedeskundigen in de gebouwde omgeving, een uitgave van UNETO-VNI