Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Frans grind maakt asfalt Heerenveen en Enschede reflecterend

Reflecterend asfalt zorgt niet alleen voor veiliger wegen en vermindering van CO2-uitstoot, het is ook goed recyclebaar. Hamburg bouwt met deze techniek reflecterende wegen die voor 90% bestaan uit hergebruikt asfalt.

Veilig reflecterend

Hamburg schrijft al ruim 35 jaar reflecterend asfalt voor in alle wegen in en rond de stad. In het asfalt worden witte steentjes verwerkt (Granusil). Als autolampen daarop schijnen kaatst het licht terug. Je ziet de weg beter en door contrastwerking ook voorwerpen, dieren en mensen die zich erop bevinden. Het Franse bedrijf Silmer produceert de Granusil in het kustplaatsje Cayeux-sur-mer uit grind van nabijgelegen stranden.

Energiewinst

Ook de wegbeheerder profiteert, want wegen met het reflecterende materiaal behoeven de helft minder straatlantaarns en lampen met 30% lager vermogen. [Uit het originele artikel is niet duidelijk of deze besparing opgeteld kan worden of dat deze overlapt.] Reflectie zorgt overdag voor minder warmteontwikkeling in het asfalt, waardoor het minder onderhoudsgevoelig wordt. Ondanks dat het grind in Cayeux op 800 tot 1200 graden Celcius wordt gebrand is er per saldo energiewinst. In Hamburg heeft men berekend dat de extra inverstering van 30 euro per ton asfalt in 4 jaar terugverdiend is.

Toepassing in Nederland

Door de hoge verbrijzelfactor is het materiaal tot nu toe niet geschikt voor zoab, wel voor steenmastiekasfalt en dicht asfaltbeton. Deze typen asfalt worden toegepast op de ca. 140.000 kilometer provinciale, waterschaps- en gemeentelijke wegen in Nederland en op fietspaden. Op lokale wegen in Enschede en Heerenveen is het reflecterende materiaal al toegepast.

Bron: Cobouw