Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Eerste houten vangrail voor Heerhugowaard

De houten vangrail in Heerhugowaard werd dinsdag 15 maart 2011 officieel opgeleverd. De vangrail is in een nieuw gebouwde spooronderdoorgang geplaatst. Houten vangrails worden in Nederland steeds meer toegepast. De vangrails worden aan de N23 Westfrisiaweg geplaatst, in totaal 33.700 meter, 950 meter hiervan wordt in Heerhugowaard geplaatst.

Minder belastend

Er is voor houten vangrail gekozen, in het kader van duurzaam bouwen. Dit is een belangrijk uitgangspunt binnen het provinciale project N23 Westfrisiaweg. De gemeente Heerhugowaard heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Houten vangrails passen in deze ambitie, omdat duurzame soorten hardhout gebruikt worden. Ook is de hoeveelheid zink die vrijkomt bij productie 80 tot 90 procent lager dan bij een traditionele metalen vangrail.

Veiligheid getest

De houten vangrail is uitgebreid onderzocht en getest. Naast computersimulaties zijn ook crash-tests door het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) uitgevoerd. Hier liet men een kleine personenauto en een streekbus van 13.000 kilo tegen de houten vangrail botsen. Het resultaat was positief en leverde de classificatie 100 km/u in klasse H2 op (volgens de NEN 5190:1995). De houten rail voldoet hiermee aan de eisen van de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat en kan dus op grote schaal worden toegepast.

Leverancier

Wijma Kampen B.V. levert en produceert de houten geleiderail. Enige jaren geleden is er al een hardhouten geleiderail ontwikkeld in samenwerking met o.a. Rijkswaterstaat, Centrum Hout en TU Delft als een duurzaam alternatief voor stalen geleiderails langs snelwegen. Vervolgens ontwikkelde Wijma een slankere uitvoering die ook ecologisch verantwoord en betaalbaar is.

Bron: Gemeente Heerhugowaard