Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Rotterdam voorkomt overstroming met nieuwe garage

Het gewelf onder de inrit van de pas geopende garage heeft de omvang en akoestiek van een kathedraal. Naast een garage bevat de ondergrondse ruimte een bassin van 60 bij 35 meter, gecompartimenteerd door zware constructieve wanden. Bij zware wateroverlast kan het bassin onder water gezet worden. De ruimte is dan binnen een half uur helemaal vol (ca. 10.000 kuub). Met een gigantische stroomsnelheid verdwijnt de halve rioolinhoud van het gebied van Westzeedijk tot Centraal Station dan in het bassin. Op de bodem van de bak zijn bij het inlaatpunt staalplaten aangebracht. Die moeten voorkomen dat meegevoerde zand- en slibdeeltjes voor uitslijting van de betonvloer zorgen.

Proefdraaien

Het bassin is al getest met water uit de singels. Binnenkort wordt de bak klaargemaakt voor toevoer van meer water. Dan wordt de hoofdrioolbuis, die in de vijver ligt van het naastgelegen Nederlands Architectuur Instituut, verbonden met het bassin. Bij overvloedige regenval kan de rioolcapaciteit in het stadscentrum (nu 20.000 kuub) dankzij die verbinding in één klap met de helft toenemen. Dat voorkomt dat straten, kelders en pleinen blank komen te staan en verbetert het milieu in de singel. Want de waterberging brengt het aantal keren dat het riool overstort in de singel terug van gemiddeld vier maal per jaar tot eenmaal in de twee jaar.

Panorama

Een installatieruimte voor de parkeergarage is omgebouwd tot Panorama- en bedieningsruimte. Door de ramen in deze ruimte kunnen bezoekers zien hoe de bak werkt en bedienend personeel kan kijken of er geen grof vuil - boomstammen bijvoorbeeld - in de bak terechtkomen.

Schoonmaak

Via waterdichte deuren, een soort onderzeebootdeuren, kan een medewerker ban de garage de ruimte in om rommel eruit te halen. Door een deur in het dak past precies een shoveltje, voor het zwaardere werk. Voor het schoonmaken van de bak heeft de waterberging aan de straatkant een dubbele wand. Wanneer twee Arveon-pompunits de bak in ca. tien uur weer hebben leeggepompt, blijft achter die wand een deel van het water achter. Als de bak leeg is, kan de watermassa achter in een keer naar beneden over de bodem gestort worden. Alle achtergebleven drab wordt in één keer weggespoeld met dit spoelsysteem.

Uitbreiding

Bouw van de ondergrondse berging (kosten: 11 miljoen euro) was mogelijk door integratie in de bouw van de Museumparkgarage. Verdere uitbreiding tot 40.000 kuub opvangcapaciteit in het stadscentrum realiseren Rotterdam en Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard door vergroting van de pompcapaciteit (riolering en oppervlaktewater), door het afkoppelen van regenwater van het stationsgebied naar de Essenburgsingel en door realisatie van een extra waterberging (2500 kuub) op het dak van de nieuwe Kruispleingarage. En natuurlijk met een programma van waterpleinen en groene daken, die regenwater tijdelijk vasthouden. In 2030 moet er minimaal 800.000 vierkante meter van de Rotterdamse daken groen zijn.

Projectdeelnemers

Gemeentewerken Rotterdam, Strukton Civiel Projecten en Architectenbureau Paul de Ruiter.

Bron: Cobouw