Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Wedstrijd DUURZAAMSTE evenement van Breda!

maart 2019

De gemeente Breda stimuleert verduurzaming van festivals en evenementen in en om de stad. Een wedstrijd stimuleert deelnemers om harder te gaan lopen. Reden om in Breda ook een podium te bieden aan het duurzaamste event van Breda middels een heuse wedstrijd, een mooi podium en mooie prijzen. Het duurzaamste evenement van de stad is de winnaar!

Andere gemeenten mogen deze pagina uiteraard ook gebruiken om inspiratie op te doen!

Duurzame evenementen Breda

Als bourgondische stad heeft Breda veel muzikale, culturele en sportieve evenementen. Breda heeft duurzaamheid daarnaast hoog in het vaandel staan en daagt evenementen uit dit te laten zien.

De gemeente Breda heeft Stimular gevraagd de deelnemers te beoordelen en voorzien van advies. Deelnemers konden zich opgeven binnen één van de drie categorieën: Muziek, Food en Sport.

Het HBO Intro Festival sleepte de muziekprijs binnen en won daarmee een Slim Stroomplan door Zapconcepts. Binnen de categorie food won Ralph Geerts de eerste prijs met het culinaire rooftop feestje ‘Pannen op het dak’. Hij zal voor het volgende evenement dat hij organiseert voorzien worden van een slim bekersysteem, om zo plastic afval te verminderen. Tot slot won het Bavelse fietsevenement Bavel Fietst Om de gouden medaille binnen de sportevenementen. Zij worden beloond met advies van een afvalcoördinator en gratis inzamelingssysteem.

De uitreiking vond plaats op 1 februari 2019 tijdens de kick-off van het Bredase project AirQon. AirQon wil dieselaggregaten, die op festivals of evenementen gebruikt worden voor de stroomvoorziening, vervangen door duurzame stroom van elektrische auto’s van bezoekers. Op die manier wil AirQon de CO2-uitstoot terugdringen. Het accusysteem stond al op diverse evenementen in Breda met kleine installaties, maar vanaf 2019 zal AirQon steeds nadrukkelijker stroom voorzien bij events. Het project heeft een miljoenensubsidie binnen gehaald vanuit de Europese unie om zich verder te ontwikkelen.

Inspiratie

Ter inspiratie zijn onderstaand voor iedere categorie uit de duurzaamheidsprijs één of twee voorbeelden genoemd.

Energie

Winterland in Breda mag zich eigenaar van de eerste volledig 'groene’ drijvende kunstijsbaan in Nederland noemen. Tijdens het evenement betrekt de ijsbaan elektriciteit van tijdelijke stroompunten met groene energie uit windmolens of zonnepanelen. Daarnaast wordt water uit de haven zelf gebruikt om het ijs te maken. Heel lokaal én het voorkomt verstoring in het havenwater als het smeltwater teruggestort wordt. Ook de verlichting van het evenement is energiezuinig en het afval wordt intensief ingezameld, zodat het niet in het water terecht komt.

Afval

De massale hoeveelheid bekers die er op festivals gevuld moet worden om alle dorstige festivalgangers te voorzien van een drankje biedt veel mogelijkheden tot verduurzaming. Waar voorheen zachte plastic bekertjes gebruikt (en na één keer weggegooid) werden, schieten de duurzame alternatieven nu als paddenstoelen uit de grond. Zo wordt gebruikt gemaakt van hardcups op DGTL, Ploegendienst en Best Kept Secret. Bij je eerste bestelling betaal je een half muntje statiegeld voor een harde plastic beker. Bestel je een nieuw drankje, dan lever je je oude beker in en krijg je een nieuw drankje in een nieuwe beker. Na het festival kun je je beker inleveren bij het duurzaamheidspunt en ontvang je een muntje terug. Bij Pinkpop en Crammerock kiezen ze voor recyclebare bekers en een bekeractie. Voor iedere 50 ingeleverde plastic bekers (of 25 drankkartonnetjes) krijgt de verzamelaar een gratis consumptiebon. Van de gebruikte bekers worden de bekers van de nieuwe editie gemaakt [Foto: Bart Heemskerk, 2017].

Catering

Het menu op menig festival ondergaat een verduurzamingsslag. DGTL kiest voor volledig vegetarisch en Extrema Outdoor heeft bij iedere cateraar is iets vegetarisch of veganistisch te eten. Best Kept Secret besteedt veel aandacht aan een zo divers en duurzaam mogelijk menu, waarbij er vegetarische en veganistische opties in overvloed zijn. In een rekensom legt DGTL uit hoeveel een vleesvrij festival scheelt (hierbij is de besparing van alle artiesten en crew niet meegeteld, die overigens ook het hele festival vegetarisch eten): Door gezamenlijk twee dagen vleesvrij te eten, zullen DGTL Festival bezoekers bijna 53.000 kg C02, 14 miljoen liter water en 21.000 kg veevoer besparen. Alleen de CO2 uitstoot staat al gelijk aan die van 2500 huishoudens per dag. [Foto: Chris Stessens]

Mobiliteit

Het reizen van bezoekers naar en van een evenement neemt een groot deel van de CO2 uitstoot van een evenement voor zijn rekening. Daarom vervoert  Into the Great Wide Open kunstinstallaties, bier en wijn grotendeels per zeilschip en met elektrische auto’s. Singelloop Utrecht is sinds 2011 klimaatneutraal. Dit bereiken ze door de na besparing ovegebleven uitstoot te compenseren door te investeren in duurzame projecten in ontwikkelingslanden. De Zeven Heuvelenloop stimuleert OV en fiets en vraagt een eco-tax aan de automobilisten. Deze eco-tax investeert het festival in windenergie. Hiermee compenseren ze de CO2-uitstoot van de auto's. [ Bron foto: Juri Hiensch]

Aankleding/omgeving

Duizenden festivalgangers laten niet alleen indirect hun footprint achter, maar ook direct doordat het gras op het terrein beschadigd. Als het tijdens het evenement vervolgens regent, verandert een evenemententerrein in een modderpoel. Welcome to the Village heeft in 2017 henneptegels gebruikt om het gras te beschermen. De biologisch afbreekbare tegels geven bovendien graszaad af zodra de onderste laag van de tegel breekt. Welcome to the Future gebruikt alleen gerecyclede materialen voor aankleding. Het festival is één van de meest groene festivals ter wereld. Zij wonnen in 2013 het Greener Festival Award of Excellence. [Bron foto: OOG TV]

Communiceren

Festivals kunnen veel mensen bereiken met een duurzame boodschap. Het zaaien van bewustheid bij een zorgeloos feestende festivalganger is echter geen makkelijke opgave. DGTL introduceerde in samenwerking met Next Nature Network de ECO Coin op hun festival. Als beloning voor deelname aan duurzame projecten en workshops krijgen de festivalgangers ECO coins, waar ze duurzaam eten, muziek downloads en nog veel meer voor kunnen kopen.

De applaudiserende afvalbak van de  Nijmeegse Vierdaagse laat goed zien dat ook met een kleine beloning (applaus) een groot publiek te bereiken is. In 2015 werd er 48% meer afval in deze bakken gegooid dan het jaar ervoor in "gewone" afvalbakken. Dat is een grote hoeveelheid bekertjes, frietbakjes en ander plastic met circa 2,3 miljoen bezoekers... [Bron foto: Nextnature.net]

Innovatie

Festivals lenen zich uitstekend als proeflokaal  voor duurzame innovatie in veel verschillende aspecten. De grote hoeveelheid mensen op een klein oppervlak vraagt om uitstekende infrastructuur, goede water- en afvalvoorzieningen en een ruim aanbod aan voedsel, slaapplekken en andere facilitaire voorzieningen. De organisatie Innofest benut deze kansen en zet innovatieprogrammateurs aan het werk bij deelnemende festivals. Het type innovaties wordt aangepast aan het festivalpubliek. Met hetzelfde gedachtegoed heeft Jan Douwe Kroeske SummerLabb in het leven geroepen. In samenwerking met vele partners (van start-ups tot multinationals) reist SummerLabb met een paviljoen langs allerlei evenementen om mensen te laten voelen, ruiken en proeven aan een duurzame toekomst [Foto: Jorn Baars].

Bronnen en meer informatie

Kijk voor nog meer goede voorbeelden en inspiratie eens op de pagina evenementen of één van de volgende websites: