Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Kraanwater op kantoor moet hipper worden

Mensen betalen wél voor Spa Blauw maar vinden het raar als iemand iets voor kraanwater vraagt. Nederland heeft één van de beste kraanwaters ter wereld. Om dat een gezicht te geven werd het merk KRNWTR bedacht. Bij veel congressen, zelfs over duurzaamheid, wordt nu nog altijd Spa of een ander bronwater geschonken. Doel van KRNWTR is dat op congressen ook kraanwater geschonken wordt. Wat KRNWTR dan ook beoogt, is het teweeg brengen van een verandering van gedrag. In de catering wil men nu geen kraanwater schenken, omdat men daar niks voor wilt betalen. KRNWTR probeert mensen zodanig op te voeden dat ze ook voor kraanwater iets willen betalen. Bijvoorbeeld 2,50 voor een liter. De cateraars en facility managers kunnen dan toch omzet genereren en kraanwater naast bronwater aanbieden.

Kraanwater duurzaam maar te goedkoop

Het idee voor KRNWTR komt van Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki. Zij besloten begin 2010 iets te gaan doen aan de wegwerpcultuur, waar ze zich zo aan ergerden. ‘Wij zagen iedereen maar flesjes bronwater kopen’, vertelt Niekamp. ‘Dat levert enorm veel plastic afval op.’ Het idee werd uiteindelijk geboren om een merk rondom kraanwater te bouwen. ‘Zoals de grote bronwatermerken doen.’ De pijlen werden gericht op de horeca, het bedrijfsleven en de individuele consument. Een idee hoe men dat neer wilde gaan zetten was er al snel. ‘Wat we wilden doen was het verhaal vertellen. Een probleem was alleen dat kraanwater een goedkoop imago heeft. Iedereen denkt dat het gratis is.’

Kosten én CO2 besparing

Op de website van KRNWTR wordt voorgerekend dat een bedrijf van 100 werknemers 16.000 kilogram CO2-uitstoot en 8500 euro per jaar kan besparen. Het hoofddoel blijft echter minder plastic. Daar is kraanwater een ideaal middel voor.

Bron: Weekblad Facilitair en Gebouwbeheer