Dit is een website van Stimular
Ook van Stichting Stimular: Milieubarometer | MVO-balans | Kansen bij Verkassen | Duurzaam MKB

Communicatie

Op deze pagina vindt u informatie en ervaringen voor en van overheden over het beperken van de milieubelasting van communicatieactiviteiten. Hieronder staat ter inspiratie een (niet complete) opsomming van mogelijke maatregelen om de milieubelasting van communicatie(middelen) te verminderen. We hebben de maatregelen ingedeeld naar communicatievorm.

Bedenk voor u gaat communiceren of de ontvanger op de boodschap zit te wachten. Bied in communicatie-uitingen (nieuwsbrieven, e-mails) altijd de mogelijkheid aan, om af te melden voor volgende verzendingen. Zorg vervolgens ook dat adressenbestanden actueel blijven.

Drukwerk

Handelsdrukwerk betreft materiaal zoals briefpapier, enveloppen met logo, visitekaartjes e.d. De belangrijkste aspecten bij het laten maken van dit soort drukwerk zijn:
  • minder milieubelastend ontwerp
    • Het ontwerp bepaalt hoeveel inkt, hoeveel kleuren en hoeveel papier er nodig zijn. Hoe minder inkt, hoe minder kleuren en hoe minder papier des te minder belastend.
    • Het ontwerp kan ook door de eisen aan het papiersoort en afwerking (coating, inbinden) meer of minder milieubelastend zijn.
    • Maak gebruik van standaardmaten. Hierdoor ontstaat in de drukkerij minder snijafval.
    • Basisdrukwerk dat later bedrukt/gekopieerd wordt met gedetailleerde informatie zoals uitnodigingen kan milieuvriendelijker zijn omdat een hogere oplage in de drukkerij scheelt in de inktresten, het schoonmaken van de drukrollen, instelverliezen etc.
    • Beperk de verouderingsgevoeligheid van het ontwerp. Bijvoorbeeld door geen doorkiesnummers te vermelden, op briefpapier alleen het logo af te drukken en alle adresgegevens via de standaard brief-lay-out mee te printen etc. etc.
    • Kan het misschien ook digitaal in plaats van op papier?
  • Oplage op maat
    • Denk goed na over de verspreiding en bepaal aan de hand van restanten van vorige opdrachten welke hoeveelheid nodig is.
    • Bundel opdrachten tot een grotere opdracht, hierdoor kan een drukker efficienter en met minder afval werken.
    • Overweeg digitaal drukwerk, dit wordt steeds gewoner en hiermee kunt u tegen lagere kosten oplagen onder de 100 stuks laten drukken. Voordeel is dat u het drukwerk eventueel tussentijds kunt updaten als de eerste oplage op is.
  • Minder milieubelastend papier
    • met een milieukeurmerk zoals "Blaue Engel"
    • papier uit duurzaam beheerde bossen (bv met FSC keurmerk)
    • papier met een licht gewicht
    • lamineer of plastificeer alleen als een lange levensduur vereist is
  • Minder belastende druktechniek
    • alcoholvrij drukproces, drukinkt op waterbasis, drukkerij met (gecertificeerd) duurzaamheidsbeleid.
    • Om dit mee te nemen in de aanbesteding/opdrachtverlening kunt u voorbeelden van aanbestedingsteksten vinden op de website www.agentschapnl.nl/duurzaaminkopen

Kopieerwerk

Het gaat hier om het kopieren door een interne of externe repro. Het gaat niet om de losse printjes die mensen maken. Veel maatregelen voor drukwerk zijn ook relevant voor kopieerwerk. Specifiek:
  • Dubbelzijdig kopiëren, dit is nog steeds niet de standaard, vraag er expliciet om.
  • Milieuvriendelijk ontwerp (weinig toner), efficient gebruik van papier
  • Oplage op maat
  • Minder milieubelastend papier

Websites en elektronische nieuwsbrieven

  • Snelle website/efficiente nieuwsbrief: hoe sneller mensen informatie kunnen vinden en hoe minder bits ze hoeven binnen te halen, hoe minder energie het kost. Het scheelt ook ergernis voor mensen met een langzame verbinding.
    • Plaatjes met een resolutie die geschikt is voor het web
    • downloadbare bestanden verkleinen door bijvoorbeeld de kwaliteit van de plaatjes in het document aan te passen aan beeldschermresolutie.
    • Gebruik geen "pop-ups". Deze verbruiken relatief veel energie.
  • Beperk tonergebruik bij printen websites of documenten

    Relatiegeschenken

    Omdat er een enorme diversiteit in relatiegeschenken is, kunnen we hier geen specifieke tips voor geven. Gezond verstand doet hier wonderen. Het is hier opgenomen opdat relatiegeschenken ook eens bekeken kunnen worden op hun duurzaamheid en de bijbehorende uitstraling van de gemeente. Ter inspiratie kunt u eens kijken op MVO Nederland. U vindt hier een aantal links naar leveranciers van duurzame relatiegeschenken als u zoekt op duurzame relatiegeschenken.

    Buitenreclame en bewegwijzering

    Kies voor milieuvriendelijke bewegwijzering en aankondigingen, bijvoorbeeld door toepassing van "Green Graffiti". Bij Green Graffiti wordt door middel van sjablonen en een hogedruk waterspuit de straat in de vorm van een logo schoongespoten. Deze optie kan zelfs goedkoper zijn dan het ophangen van posters in de omgeving. RCI (Rotterdam Climate Initiative) gebruikte deze methode voor de campagne "Klimaat werk(t)", VNG gebruikte Green Graffiti voor bewegwijzering naar het congres Duurzame Overheden en milieudienst SRE biedt Green Graffiti aan haar gemeenten gratis aan.

    Aanvullingen?

    Heeft u een inspirerende actie, een mooie startnotitie, een tip voor collega's geef het ons door. Stuur ons een e-mail om uw tips en acties aan te melden voor de site.